איך לשלב סידן בתכנית התזונה שלך?

נכון להיום יותר ויותר אנשים מודעים לחשיבות הסידן והעובדה שיש לשלב אותו בתוכנית התזונה שלהם. במאמר זה נגולל בפניכם מהו תפקידו של הסידן, כיצד ניתן לצרוך אותו וכיצד גם אתם תוכלו לשלב את הסידן בתפריט היומי שלכם. הבה נתחיל…

מדוע לשלב סידן בתפריט התזונתי שלנו?

חשוב לדעת שנכון לשנת 2019 תזונה דלה בסידן איכותי יכולה לגרום לבעיות בבריאותכם וזאת לטווח העתידי. בעיות אשר יכולות לבוא לידי ביטוי באוסטיאופורוזיס, הפרעות בשינה, התכווצויות לא רצוניות של השרירים שלכם, פגיעה בשיניים וכן הפרעות בקצב הלב. דבר נוסף אותו יש לדעת הוא שתזונה עשירה באותו סידן איכותי מחייבת בחירה נכונה של סוגי מזון שונים והפרדה בין מזונות שעשירים במינרל זה לבין מזונות המפריעים לספיגה של הסידן בגוף.

“מערכת היחסים” בין הסידן למזונות בתפריט

  • דגנים – נכון להיום יש אפשרות לקנות לחמים וקרקרים המועשרים בסידן.
  • מוצרי חלב – סידן איכותי אשר זמין ונספג היטב בגוף. תמיד מומלץ לבחור במוצרי חלב המועשרים בסידן.
  • בשרים – חשוב לקחת בחשבון שבשר ועוף עשירים בברזל המפריע לספיגתו של הסידן ולכן חשוב לצרוך בשרים שעתיים שלוש טרם צורכים סידן.
  • דגים – דגים שמנים המועשרים בויטמין די יעזרו בספיגת הסידן ודגים אותם אוכלים עם עצמותיהם, כמו למשל סרדינים, מהווים מקור נפלא לסידן.
  • ביצים – רוב האנשים אינם מודעים לעובדה שביצים מכילות סידן, אך הסידן שלהם אינו נספג היטב בגוף.
  • קטניות – גם בקטניות ניתן למצוא סידן, אך הספיגה שלו קשה יותר ממוצרי החלב.
  • ירקות – יש ירקות שעשירים בסידן, כמו למשל שעועית ירוקה וברוקולי, אך יש לקחת בחשבון שהם לא מהווים מקור אידיאלי לסידן משום מרכיבים אחרים בהם המפריעים לספיגת הסידן.
  • פירות – מכילים כמות קטנה ולא משמעותית של סידן.
  • אגוזים – מכילים כמות בינונית של סידן ולכן ניתן לשלב אותם בתפריט.
  • שתיה – משקאות המכילים קפאין מפריעים לספיגת הסידן ולכן חשוב להפריד בינם לבין ארוחה פרק זמן של לפחות שעתיים.

 

כללים חשובים ליישום בתפריט

שילוב סידן בתפריט היומי חשוב מאין כמוהו, אך על מנת שהסידן יספג בגופכם תצטרכו להקפיד על הכללים הבאים או לרכוש כדורי סידן אמורפי. הכללים הם:

  • תמיד יש לבחור מזונות עשירים בסידן.
  • ויטמין סי מסייע לספיגה יעילה של הסידן בגוף ולכן יש לשלב אותו בתפריט, דבר אשר תקף גם לגבי ויטמין D.
  • יש להימנע ממאכלים הכוללים חומצה פיטית וחומצה אוקסלית המפריעות לספיגת הסידן בגוף. 
  • הפרדה של שעתיים לפחות בין ארוחה לבין משקאות קפאין ומזונות שעשירים בברזל.
  • יש להימנע מצריכה מוגזמת של מלח ותוספים המכילים אבץ שכן הם מפריעים לספיגתו של הסידן.

בתיאבון!