Home » בלוג » מאמרים מקצועיים » עצירות אצל מבוגרים

עצירות אצל מבוגרים

עצירות אצל מבוגרים | עצירות כרונית

אחד מתוך כל חמישה אנשים מכלל אוכלוסיית העולם יחוו עצירות לפחות פעם אחת במהלך חייו. גם במקרים קלים, גורמת העצירות לאי נוחות גדולה ואף להפוך לכרונית, מה גורם לה וכיצד ניתן לטפל בה?

 עצירות היא תופעה שכיחה, הפוגעת בכ-25% מהאוכלוסייה בתקופה מסוימת בחיים. היא נפוצה יותר בקרב מבוגרים, ונפוצה יותר אצל נשים מאשר אצל גברים. עצירות מצביעה על שינוי בהרגלי היציאות ויכולה לבוא לידי ביטוי בחוסר יכולת מוחלט להתרוקן לזמן ארוך, בהתרוקנות חלקית או בצואה קשה הדורשת מאמץ רב להוציאה. לנוכח התופעה הרחבה מגדירה הרפואה המודרנית את העצירות כמגיפה השקטה התוקפת רבים מבני הגיל המבוגר.

עצירות אצל מבוגרים | עצירות כרונית

הגורמים לעצירות הם רבים: החל מסיבות כמו אורח חיים יושבני, החלשות של שרירי האגן,תזונה דלה בסיבים תזונתיים, חוסר בנוזלים, עצירות על רקע רגשי, מחלות הפוגעות במעיים, שינויים הורמונליים, בעיות בבלוטת התריס, אי ספיקת כליות ופגיעות בעמוד השדרה תרופות שונות ועוד.

החשש והבושה לפנות לטיפול מובנים אך חשוב לדעת כי קיים טיפול בעצירות שיכול לפתור את הבעיה כמעט לגמרי או לפחות להפחית את תדירות התסמינים. הצעד הראשון הוא אבחון של הבעיה, שמתבסס על זיהוי תדירות היציאות, בחינת גורמי הסיכון וגם שילוב של בדיקות שונות.

עצירות אצל מבוגרים דרכים למניעה

החדשות הטובות הן שניתן לטפל בבעיית העצירות בדרכים שונות. הנה כמה אפשרויות בהן תוכלו לנצח את העצירות, או לפחות להפחית את התדירות התסמינים שלה.

ההמלצה העיקרית לאנשים הסובלים מעצירות היא שינוי באורח החיים. הדבר מתחיל מהקפדה על התזונה. הוספה של סיבים תזונתיים. הסיבים התזונתיים סופחים נוזלים בזמן העיכול, מתנפחים ויוצרים לחץ על דופן המעי, פעולה אשר יוצרת פריסטלטיקה תקינה של המעי, וספיחת נוזלים. כאשר מקור לסיבים תזונתיים הם: ירקות, פירות, דגניים וקטניות. ירקות ופירות מכל סוג. צריכת סיבים מחייבת שתייה מרובה של לפחות 8 כוסות מים ביום.

חוסר פעילות גופנית, ישיבה ממושכת וחוסר תנועתיות מהווים מצע נוח לעצירות. פעילות גופנית, כגון הליכה, רכיבה על אופניים או ריצה תורמים לתנועתיות המעיים ולמניעת עצירות. כמו כן נסו להישאר פעילים גם במהלך היום ולהפחית ישיבה.

ישיבה מומלצת להתרוקנות, הדרך המערבית להתפנות היא בישיבה. יותר ויותר מחקרים מצביעים שלישיבה “המערבית” על אסלה חלק נכבד במצבים כמו עצירות. לכן מומלץ בישיבה על האסלה, להניח שרפרף מתחת לרגליים- פעולה פשוטה המיישרת את החלק האחרון של המעי הגס ובכך מאפשרת לצואה לצאת עם כוח המשיכה, ולא בדחיפה. חשוב לשמור על נשימות עמוקות וסדירות.

הרבו בשתייה של מים. נוזלים מגבירים את הלחות במעיים ומרככים את הצואה. הכמות המומלצת היא 10-8 כוסות ביום (כ-2 ליטר). מים או נוזלים אחרים כמו מרק או תה צמחים. המעיטו במשקאות המכילים קפאין, כמו קולה וקפה מאחר והם משתנים וגורמים לאיבוד נוזלים.

הרגילו את הגוף לשעות קבועות של הליכה לשירותים. חשוב לשמור על סדר ושגרה. רצוי בשעות הבוקר. לשבת בשירותים כמה דקות גם אם אין לחץ. כדי להגביר את הסיכוי ליציאה אפשר לבצע לפני כן תרגיל המפעיל את שרירי הבטן. מערכת העיכול שלנו תתרגל, ובסוף היא תשתף איתנו פעולה.

רבים בני הגיל המבוגר רואים בעצירות תופעה שולית, אך יש לזכור כי עצירות היא בעיה הפוגעת מאד באיכות החיים, ואין להתעלם ממנה. בין אם מחוסר הערכה מספקת להשלכותיה ובין אם מתוך מבוכה. חוסר המודעות באשר לסימפטומים והשפעות העצירות על הגוף יכולה להוביל בסופו של דבר לעצירות כרונית ולבעיות רפואיות נוספות.

 

תוכן עניינים

הפסיקו לחיות בכאב
צרו איתי קשר

שאלות נוספות? אנחנו זמינים

או השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם:

האתר משווק ומתוחזק ע"י סוכנות דיגיטל בידול

מוכנים להפסיק לסבול ?

למידע על טיפולי הקליניקה
מלאו פרטים בטופס

רוצים לקבוע פגישת אבחון?

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם:

לפני שעוברים לווטסאפ, נשמח בבקשה שתשאירו פרטים

מרכז איריס גייר שולח חיבוק חם ואוהב לכל עם ישראל

עקב המצב, פתחנו מרכז נוסף לפגישת אבחון עם איריס גייר במרכז הארץ (אזור גוש דן)
כמו כן ממשיכים לקבל גם במושב זכריה אזור בית שמש.
אנו מזמינים אתכם ליצור קשר ולתאם פגישת אבחון בטלפון

ומאחלים לכולם בריאות איתנה ובשורות טובות.